|
|
|
Пошук по сайту
Віртуальні виставки
«Микола Лисенко – Гетьман української музики»
Повнотекстова довідка до 170-річчя з дня народження композитора, піаніста, диригента, педагога,громадського діяча
(відділ мистецтв)
М. Лисенко (1842—1912)
- Життєвий шлях М. В. Лисенка
- Фольклористична діяльність
- Романси
- Фортепіанна творчість
- Хорова творчість
- Список літератури
ФОРТЕПІАННА ТВОРЧІСТЬ
До фортепіанної творчості М. Лисенко звертається протягом усього свого життя, особливо в 70-ті та 90-ті роки. На жаль, цей жанр не став для композитора провідним. За ідейно-образним змістом, яскравістю й оригінальністю музичної мови його фортепіанні твори поступаються романсам, хорам, операм та обробкам народних пісень.
Як відомо з біографії, гру на фортепіано Лисенко почав опановувати з раннього дитинства. Ці заняття не припинялись ні під час навчання в пансіонаті чи гімназії, ні в університетські роки. Завдяки цьому Миколі Віталійовичу пощастило вступити до Лейпцігської консерваторії на фортепіанний факультет і успішно закінчити її за два роки. Якщо захоплення фортепіанною творчістю Шопена почалося ще у Харкові та Києві, то в Лейпцігу Лисенко ґрунтовно вивчав музику Й. С. Баха, віденських класиків, Шумана, Мендельсона, Ліста і Глінки.
Перші фортепіанні опуси композитора написано в консерваторські роки. В 70-ті роки композитор створює понад півтора десятки фортепіанних творів. Тут і великі форми — соната, два концертні полонези, дві рапсодії на українські теми, і невеликі п'єси — «Пісні без слів», «Мрії», мазурка, баркарола тощо. З одного боку, в музиці Лисенка відчувається вплив Ф. Шопена і Ф. Ліста, а з іншого — спостерігається інтерес до фольклорних джерел, як це ми бачимо і в творчості російських композиторів.
Одним з найвідоміших і найбільш виконуваних творів Лисенка для фортепіано великої форми є його «Друга рапсодія». В її основі лежать народні теми: думка і шумка. Жанр рапсодії сформувався в зарубіжній романтичній музиці. Його найяскравіші зразки знаходимо у творчості видатного угорського композитора і піаніста Ференца Ліста. Лисенко не копіює Ліста, а творчо розвиває його традиції на українському національно-народному ґрунті.
В 90-ті роки інтерес композитора до фортепіанної музики активізувався. Лисенко створює понад два десятки п'єс. Провідними в них є образи лірико-елегійного характеру. Форма вислову —невелика п'єса, що втілює один настрій, наприклад, дві п'єси з опусу 40 — «Хвилина розпачу» і «Хвилина зачарування», «Журба» з ор. 39, «Елегія» з ор. 41.
Фортепіанна творчість М. Лисенка поповнила репертуар виконавців вітчизняним матеріалом, дала імпульс для домашнього музикування, сприяла розвитку камерно-інструментальної творчості та виконавства на Україні.
|
|